Tuesday, November 30, 2010

sekadar coretan

orang cakap cinta bukan untuk dijual beli
orang cakap cinta itu buta
orang cakap cinta itu manis
orang cakap cinta itu pemusnah

seberapa banyak orang yg cakap pasal cinta ni
tak kisah lah buruk ker baik ker
tpi cinta sebenar dalam diri adalah dari diri sendiri
aper yg diri sendiri cakap pasal cinta
maka itulah cinta dari perspektif diri

untuk bercinta memerlukan pengorbanan dari diri masing2
sama ada bende tu perlu dicari atau pun dibuang
kerana pengorbanan kearah keburukan mungkin membawa kegembiraan
tapi akan membawa kepadahan pada masa hadapan
pengorbanan kebaikan pula mungkin membawa kesengsaraan
tapi akan membawa kegembiraan yang panjang di masa hadapan

seseorang telah mengajar erti ayat ini
''buatlah sesuatu yg kite tak suke kepada suker
dan buatlah sesuatu yg kite suke kepada kiter tak suke''
baru aku paham maksud ayat ini
kebiasaannya dalam bercinta
kiter akn buat perkara maksiat dari perkara baik
pepatah ini boleh diguna untuk
buatlah sesuatu kepada maksiat itu kepada kearah kebaikan
walaupun kebaikan itu kiter tak suker tapi ia akan menjadi lebih kearah suke

bercinta memerlukan kefahaman diantara diri masing-masing
lelaki memahami perempuan
perempuan memahami lelaki
yer .. lelaki mempunyai satu nafsu ..
itu kelemahan dia
tapi perempuan walaupun mempunyai 9 nafsu
tapi ader kelemahannnyer jugak ..
sumer ni kita kene ambik kira apabila bercinta
tidak boleh berpikir untuk diri sendiri hanyer untuk sekuntum senyuman
kalau sekuntum senyuman itu buat kau bahagia
bgaimana pula setitik air mata daripada kegembiraan kau itu ..

sebab tu orang cakap biler bercinta biar lama
baru lah kenal hati budi masing-masing
tapi ..
jodoh tak kemana kan
kalau dh sampai seru
bercinta sehari pun dah boleh kawin

*nota untuk aku : susah nak bercinta ni...kene kawal semua perasaan
marah,sakit ati,nangis, dan macam2 lagi lah
tapi bagi aku bercinta adalah permulaan untuk memulakan kehidupan akan datang
menghargai cinta yang ada dan selalu meperbetulkan keadaan cinta sekarang
prinsip aku :
marah tak bererti benci
diam tak bererti tak rindu
nangis tak bererti sakit ati
senyum tak bererti gembira
kecewa tak bererti putus asa

sayang untuk seseorang adalah perkara yang susah untuk ditunjukkan
kalau diri ini baik untuk dia , maka terima la diri masing2 seadanyer
pkir baik buruk dalam perhubungan kita

sekian;
nurul syuhada saharizan
2.54 pm
30/11/10-selasa

2 comments:

a i d a ; said...

chu, aku suka entry ni. :)

...chu-are... said...

hhhahaha
terkeluar dri hati !! :P